Som ett motdrag mot det överdådiga och experimentella startade Skandinavien en avskalad revolution inom modeindustrin – som startade bland trädbord och köksstolar.

Man ser det nästan framför sig: det skandinaviskt enkelt eleganta hemmet.
Denträ-inramade vitmålade lägenheten med naturligt ljust trägolv. Någonstans i hörnet står en flätad korg. Bordet står stabilt i blankskuret marmor med några rustika metallstolar runtom. I de stora ljusfallande fönsterna finns ljusstakar i mässing och på golvet står en stilren ljus soffa med dyrt utseende och jordtonade kuddar slarvigt, men ack så noggrant, utplacerade. Där har vi ett kärnutseende för det skandinaviskt simpla men ack så stiliga. Om man ska försöka översätta det i kläder behöver man inte hänga på sig brädor på ryggen eller klingra av mässingssmycken. Även om det låter lite avant garde.
Tänk dig istället att man ska blända in och samtidigt stå ut i sammanhanget. Ett par dunkelt marinblå kostymbyxor och kavaj tillsammans med struken vit skjorta smälter in i det nyss nämnda sammanhanget. Och för de iögonfallande detaljerna räcker det med lite. En mönstrad bröstnäsduk eller några svarta knappar på den vita skjortan är gott nog. En sofistikerad simplistik med en fabläs för detaljer, lika skandinaviskt som regn på semestern.
Men det vi idag ser som en självklar skandinavisk uttrycksform startade först på 50-talet.

Scandinavian simplicity startade i inredningsvärlden.
1950-talet var ett decennium som markerade ett kallt krig, rockmusik och det första svenska charterplanet som landade på Mallorca. Det var även i den här tiden som den skandinaviska simplistiska stilen växte fram. Idén var att den skulle passa alla människor och förutsättningar - med tonvikt på ljus och rymd. Under åren har stilen omformats och utvecklats från en något gammelstatlig idé till en symbol för sund, hållbar och praktisk nordisk livsstil. Men många av de initiala värderingarna kring stilen hålls fortfarande kvar. I en undersökning som gjordes 2016 fick svenskar svara på vad de associerade stilen med. Topplistan blev:

1. Natur
2. Ljus
3. Stilren
4. Avskalad
5. Enkel
 

Det finns många fina värdeord på listan som passar in i det traditionellt sett naturligt enkla Skandinavien. Det enda av orden som inte riktigt stämmer in med stilen är nummer 3: Stilren. Det är faktiskt lite av stilens styrka att den inte är stilren. Många som använder uttrycket syftar oftast till att en stil är enkel och avskalad. Men den ursprungliga betydelsen av ordet är att man följer samma stil rätt igenom. En av Scandinavian simplicities stora styrkor är de små detaljerna som plockas in här och var. Stilren eller ej, stilen blev oerhört populär och hittade andra uttrycksformer då våra boenden började ändra mer stil för att passa vår praktiska och ganska välfärdsmående livsstil började simplistisk spilla över på våra kläder.



Dansk design och mer är mindre
Det har vi mycket att tacka våra grannar i söder för. Den danska designerindustrin fick ett uppsving under 50- och 60-talet genom en handfull oerhört skickliga designers som Margit, Brandt, Kirsten Teisner och Sös Drasbaek. Det var dessa som lade grunden för den självständiga nordiska modescenen. Dessa innovatörer sökte bland annat en motpol till den franska- och italienska modeindustrin med sin överdådiga ”More is More”-stil. Samt mot det brittiska experimentella modet. Rycker man istället av några lager från de sydeuropeiska och plockar några fjädrar från det brittiska, då står man kvar med en avskalad ”less is more”. Smarta lösningar med iögonfallande detaljer som syns i sömmar och på knappar men samtidigt håller kvar det avskalade med simpla, starka linjer och skärningar.


Det dröjde dock ända till 90-talet innan man på egen hand och framför allt med egen stil började skaffa sig privat utrymme på den internationella modescenen. Då började märken som Acne, J.Lindeberg, DAY Birger et Mikkelsen och Samsoe & Samsoe klättra upp på runwaysen på allvar och den skandinaviska designen växte sig starkare och starkare. De senaste tjugo åren har skandinaviska märken fortsatt att växa av svenska företag som Tiger of Sweden, Eton, Stenströms, Sandqvist och många många fler.

 

Nuförtiden är modeveckorna i Norden en självklarhet att hålla koll på för modeintresserade världen över. Och även om man inte sitter inuti ett vitklätt trädhus med rustika möbler på modeveckorna kommer det definitivt flyta runt en marinblå avskalad kostym med en struken vit skjorta och halvdolda detaljer, som en symbol för det Nordligt naturligt vackra; som ett sinnestillstånd, som en känsla.



Text: Fredrik Palmqvist | Moderedaktör
Foto: Neckwear, Skultuna, Sandqvist, Eton