Vi på Neckwear.se är stolta att kunna presentera vår lansering av Eton-skjortor här i butiken. Att man på Eton kan sin sak behöver man inte titta längre än på bilderna för att förstå så vi ska kika in bakom draperiet och titta närmre på historien bakom ett av Sveriges mest lyckade klädföretag.

Starten
Sedan 1928 har det svenska företaget Eton sytt kvalitetsskjortor åt folket. Allt startade med det innovativa paret Annie och David Pettersson i den lilla byn Gånghester strax utanför tygstaden Borås. Allt började nystas samman från parets kök där Annie och hennes kusin sydde kläder åt grannfamiljerna men sedan Davids familjs sågverk var tvunget att lägga ner i samband med depressionen slöt han upp med sömmerskorna och expanderade verksamheten som fick namnet ”Skjortfabriken Special”. Målet var att sy skjortor av hög kvalitet för traktens män, men, det skulle spinna vidare långt längre än så.

I takt med att efterfrågan växte valde paret att skicka sina söner Rune och Arne att åka utomlands på inspirations- och inhandlingsresor och det var på en av dessa resor till England 1948 som man besökte det prestigefyllda Eton College i Eton. Inspirerade av stilen och namnet börjar man producera ”The Eton Shirt” hemma i Sverige och i takt med skjortans ökade popularitet valde man att döpa om hela företagsnamnet efter Eton.

De kommande två, tre årtiondena smyckas av erkänt högkvalitativa kläder men kantas även av marknadsföringssvårigheter och dyra transportkostnader. Men Etons överlevnadskänsla och förmågan att förnya sig när och där det behövs (utvecklade transportlinjer, bättre lagring, starkare kvalitetskontroll, strykfria skjortor, bl.a) har gjort att man idag välförtjänt har kämpat sig upp till sin höga status.

 

Förändringsprocessen
På 1980-talet stod företaget inför ett vägvall, berättar Jan Borghardt, då designchef och kreativ kraft hos Eton, för TheScholar.se
- Företaget hade ingen egen design och jobbade mycket efter att se på hur andra gjorde. Det ville vi ändra på, berättar han.
Man inledde ett samarbete med företag i Schweiz och fick världskända Harrods i London att ställa ut skjortor under ett specialevenemang. Det blev en succé. Kampanjen sprider sig över världen och Eton blir snabbt Harrods bästsäljande skjorta
- Det gav ett eko för Eton. Därefter började vi designa våra egna färger och mönster och satsade stort på tyg och funktion. Vi ville ha en kvalitet som stod för sig själv, berättar Borghardt för TheScholar.se

På 90-talet fortsätter marknadsföringen till USA och man lyckas tack vare sin speciella design och kvalitet knäppa sig fast vid den amerikanska marknaden där skjortans popularitet hos kändisar som Roger Moore, Colin Firth och George Clooney inte missgynnade exponeringen.
Framgångssagan fortsätter in på 2000-talet och 2010 slog man upp portarna till ett av sina exklusiva flaggskeppsbutiker i centrala Upper East Side på Manhattan. En butikslokal på två våningar i svart ek som innehåller Etons samtliga kollektioner.

Idag
2016 håller man fortfarande på att skriva om sin egen historiabok och med uppdaterad grafisk profil lanseras det nya Eton där kollektioner som Red, Green och Black Ribbon alla får nya namn som Collection, Green och Evening. Man fortsätter även att tillverka kvalitetsskjortor med tyger från Egypten och USA och man tummar inte på processen utan har stenkoll från första söm till slutgiltig skjorta. 

Här på Neckwear.se är vi glada att ha Eton med oss i vår stora skjortsatsning och vi är säkra på att ni kommer bli detsamma. Så hjälp till att hålla stilen i år med 90 år av skjortdesign om ryggen.




Välkomna in!

Text: Fredrik Palmqvist | Moderedaktör
Foto: Eton